Teoria uczenia się muzyki autorstwa Edwina Eliasa Gordona

warsztaty-dla-nauczycieli-i-muzykow02

Program zajęć, oparty na solidnych podstawach naukowych, gwarancją skuteczności

Prof. Edwin Elias Gordon to amerykański psycholog muzyki. Kilkadziesiąt lat poświęcił na to, aby zbadać, w jaki sposób dzieci uczą się muzyki i jak prowadzić z nimi zajęcia, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.

Stworzył więc wiele eksperymentalnych grup, w których obserwował dzieci, stymulując je muzycznie w różny sposób i zauważył, że dziecko uczy się muzyki bardzo podobnie do sposobu, w jaki uczy się swojego języka ojczystego!

Najpierw, przez pierwszy rok życia, tylko słucha swojego języka, później uczy się wypowiadać pierwsze słowa. Z muzyką jest podobnie. Dziecko, które nie miało okazji się z nią osłuchać, nie zacznie poprawnie jej wykonywać. Nie można od takiego dziecka wymagać, aby od razu zaczęło śpiewać. To tak samo, jakby wymagać od dziecka, które nie słyszało nigdy słowa w języku polskim, aby od razu wypowiadało się (bądź recytowało wiersze) w tym języku.

Podobnie jest z nauką gry na instrumencie – odbywać się może dopiero wtedy, kiedy dziecko jest już osłuchane z muzyką, samo poprawnie i czysto śpiewa.